WHY-professionals
Jij als WHY-professional
De hectische wereld vandaag de dag vraagt veel van ons, zeker als je betrokken en gedreven bent. WHY-professionals hebben skills die hier op een positieve manier op aansluiten.
De wereld wordt alleen maar complexer, veranderlijker en onzekerder. Als WHY-professional beschik je over een kompas dat je richting, rust en ruimte biedt.
Een WHY-professional is iemand die in zijn kracht wil staan, zijn stem wil laten horen, aansluit op de buitenwereld en zich effectief wil ontwikkelen als impact maken en changemaker. Iemand die dus goed om kan gaan met de veranderende eisen die de wereld stelt door te werken en leven vanuit zijn (grote) waarom. En dat allemaal aansluitend op de kenmerken van de hedendaagse VUCA-wereld VUCA is een acroniem voor Volatile (vluchtig), Uncertain (onzeker), Complex & Connected (complex en verbonden) en Ambigu (meerduidig), dat de uitdagende, onvoorspelbare aard van de moderne wereld en zakelijke omgeving beschrijft.
Aangezien WhyZer Minds Community voortkomt uit de ontwikkeling van de WHY-professional maak je – door deelname aan de community activiteiten – ook kennis met de kenmerken van de WHY-professional. Je leert over state-of-the art achtergronden die je helpen beter omgaan met de complexe wereld van vandaag de dag, en ontwikkelt jezelf als WHY-professional.
De WHY-er
De WHY-er (waaier) is een praktisch model dat ondersteuning biedt bij de ontwikkeling als WHY-professional.
Het ontwerp van de WHY-er is ingegeven door de ambitie om aan te sluiten bij de complexiteit van de wereld waarin we leven en de maatschappelijke, persoonlijke en professionele uitdagingen die daarmee gepaard gaan. Daarom is de WHY-er uitgewerkt tot een veelzijdig, doordacht en – juist daardoor – ook omvangrijk model.
Het bestaat uit zes kernelementen: Mijn WHY, Mijn KRACHT, Mijn STEM, Mijn BEROEP, Mijn GEHOOR, Mijn STEMPEL. Deze bevatten samen dertig zorgvuldig geformuleerde skills. Elke skill vormt een betekenisvolle eenheid van kennis, vaardigheden, houding en mindset, specifiek afgestemd op het betreffende kernelement. Deze skills zijn verder opgebouwd uit zogenoemde power-ups: microvaardigheden en concrete gedragingen die gezamenlijk leiden tot beheersing van een skill. In totaal zijn er negentig power-ups beschreven binnen het WHY-er Model.
Het profiel van de WHY-professional
Hedwigh Verbruggen-Letty (honoursdocent/coach en oprichter WhyZer Minds (Academy & Community) en Annelies Riteco (verantwoordelijk voor honours op de HU) zijn de laatste jaren diep gedoken in het profiel van de WHY-profesional.
Nadat een werkgroep van professionals aan de HU de contouren schetsten voor dit profiel, hebben Hedwigh en Annelies uitgebreid verdiepende onderzoek gedaan naar praktijkvertaling en het ¨hoe dan?¨en een speciaal model ontworpen (genaamd de WHY-er). Hun boek hierover De Nieuwe Professional: werken vanuit je WHY komt op 4 juni 2026 uit en zal gelijktijdig met de lancering van WhyZer Minds worden gepresenteerd. Tevens bestaat er vanuit WhyZer Minds een Academy met verdiepende programma´s en coaching om je tot WHY-professional te ontwikkelen. Er is aanbod voor particulieren, maar ook maatwerk voor bedrijven. Heb je hier interesse in? Ga voor meer informatie naar Whyzerminds.nl.
In de documentaire hieronder zie je hoe het profiel van de WHY-professional tot stand is gekomen, wat het WHY-er model in grote lijnen inhoudt en wat het ontwikkelen tot WHY-professional deelnemers aan het Leiderschapsprogramma Grensverleggers heeft opgeleverd. Aan de pilot deden destijds alleen voltijdstudenten mee, maar in de afgelopen twee jaar namen ook young professionals deel die al werkzaam zijn. Kortom: het programma sluit aan op alle young professionals: senior studenten, alumni en overige werkenden die zich willen ontwikkelen als WHY-professional.